BloggProffs

Vår mat val mellan pest eller kolera?

Rubriken kan låta märklig i dessa tider av kostmedvetenhet och nyttighetstänkande, men sanningen bakom alla vackra ord om nyttig och hälsosam mat är att maten aldrig någonsin varit så onyttig, förgiftad och skadlig som den är i dag.

Ämnet är skållhett eftersom opinionsbildningen ligger i händerna på multinationella företag som tjänar miljarder på att vilseleda oss och därigenom skapa köpintresse för sina onyttiga produkter.

Låt oss se lite närmare på vissa företeelser i dagens kostdebatt – men redan från början vill jag be er vanliga konsumenter att betänka ett oerhört viktigt faktum – de forskare som ivrigt hävdar livsmedeltillsatsernas oskadlighet är anlitade och betalda av livsmedelsproducenterna och har starka ekonomiska intressen och resurser bakom sig, medan de forskare och läkare som hävdar tillsatsernas skadlighet är ideellt verkande och obetalda privatpersoner som aldrig kan räkna med ett öre från något håll för sin forskning. Till och med de statliga och överstatliga organ som beslutar om godkännande eller förbud verkar vara starkt påverkade av de multinationella livsmedelsjättarnas ekonomiska inflytande.

SOCKERHALTIGA OCH SOCKERFRIA PRODUKTER:
Vi konsumerar på tok för mycket raffinerat socker i vårt samhälle. Detta leder till övervikt med många därtill hörande sjukdomar – detta är ett obestridligt faktum, och det är därför viktigt att sockerkonsumtionen minskas radikalt. Livsmedelsföretagen har i det avseendet svarat med att presentera mängder av Light- och Zeroprodukter och beskrivit dem som sockerfria och därmed nyttigare. Detta är en uppenbar lögn och ett medvetet vilseledande av konsumenten eftersom dessa produkter istället innehåller ämnen som absolut inte är säkra för folkhälsan. Det finns visserligen en omfattande debatt om sötningsmedlen Aspartam och Saccarin där meningarna om skadlighet/oskadlighet går helt isär – men så länge som dessa medel inte bedöms som ensidigt riskfria bör de inte få användas.

Aspartam (E951) är troligen ett av de tillsatsämnen som redan har och framöver mångdubbelt kommer att drabba folkhälsan på ett katastrofalt sätt. Man kan med fog anta att Aspartam är boven vid många sjukdomstillstånd som diagnostiserats som: Kronisk trötthetssyndrom, Epstein Barr virus, Post-Polio Syndrom, Borrelia, Basedows sjukdom, Meniers sjukdom, Alzheimers sjukdom, Amyotrofisk lateralskleros, Epilepsi, MS, EMS, Sköldkörtelsjukdomar, Fibromyalgi, Lupus, Lymfom, och kanske allra främst ADHD, där otvivelaktigt ett mycket stort antal barn medicineras med psykofarmaka mot symptom som helt enkelt beror på alltför stor konsumtion av Aspartam som inneburit att de gått miste om de för dem viktiga, snabba kolhydrater, i form av riktigt socker, som de tveklöst behöver som ”medicin” för att kompensera sin störda hjärnfunktion.

Jag går inte närmare in på hur Aspartam kemiskt/nedbrytningsmässigt påverkar kroppen utan ber intresserade ta del av de källor (för och emot) som finns angivna nederst. Dock är det två områden jag vill beröra lite närmare: För det första skapar de konstgjorda sötningsmedlen ett kraftigt sug efter sötsaker eftersom de bl.a. påverkar Insulinproduktionen.

Detta innebär att kroppen, som lurats på de snabba kolhydrater som vanligt socker innehåller, gallhojtar efter fler söta produkter och att därför Lightläsken måste följas av godis, glass eller annat onyttigt. Resultatet blir ett omåttligt intag av onyttigheter – vilket innebär att själva poängen med att göra en produkt sockerfri helt omintetgörs. För det andra skapar Aspartam ämnet metanol vid nedbrytningen i kroppen. Metanol = Träsprit bildas i så stora mängder att det är en uppenbar hälsorisk för huvudvärk, depressioner, yrsel, allmän svaghet, buksmärtor och synförsämring. Visserligen finns det andra livsmedel som ger samma mängd metanol vid nedbrytning – men då bildas även etanol vilket av hävd är ett motgift mot metanolförgiftning och således upphäver metanolens skadeverkningar.

Saccarin är ett av de övriga alternativa sockerfria sötningsmedlen i marknaden och enbart för att belysa detta medlets ”oskadlighet” vill jag nämna att det ur fosterskadeeffekt och risken för framkallande av cancer, av en del forskare, jämställs med DDT och Koltetraklorid. Vem skulle vilja ha sådana medel i kosten?

SMAKFÖRSTÄRKAREN GLUTAMAT:
Här har vi en ännu större bov ur folkhälsosynpunkt. Ursprunget till Glutamat var en naturlig produkt nämligen ett starkt koncentrat på köttbuljong. Numera är det istället syntetiskt framställt och har då blivit livsmedelstillsatsen E621. Glutamat är vanligt förekommande i modern industriproducerad mat som buljongtärningar, färdigmat och snabbmat, pulversoppor och såser, kryddor som grillkrydda och aromat samt färdigkryddat kött, i dressingar och snacks som chips m.m. och finns dessutom i enorma mängder i många orientaliska rätter. Denna smakförstärkare ger bevisligen allergier, hjärnskador och neurologiska skador på försöksdjur och inget talar emot att samma skador uppstår på människor.
Medlet är förbjudet i all form av barnmat – men godkänt för individer över 6 månaders ålder, trots att man kunnat se en direkt koppling mellan Glutamat och sjukdomar som migrän fosterskador, astma, depressioner, tillväxtproblem, hormonstörningar, lever- och nervskador, försämrad syn, huvudvärk, svettningar, halsbränna, tryck över bröstet och illamående samt demenssjukdomar som Parkinson och Alzheimer och dessutom den mycket debatterade sjukdomen ADHD.
Glutamat bedöms även vara starkt beroendeframkallande, vilket innebär att ”vanlig, riktig” mat inte smakar tillräckligt attraktivt och de får svaghetskänsla, koncentrationssvårigheter och darrningar om de inte får i sig Glutamat regelbundet.

DE LIVSFARLIGA FETTERNA:
Under de senaste åren har det förekommit en fortlöpande propaganda mot onyttiga fetter – i viss mån med fog. ÖVERDRIVET fettintag är inte nyttigt eftersom det leder till övervikt och därmed sammanhängande hjärt- och kärlstörningar, men propagandan har gett alltför många människor uppfattningen att alla former av mättade fetter är livsfarliga, vilket är totalt felaktigt.
De nyttigaste fetterna är de fleromättade av typ Omega 3 som främst förekommer i feta fisksorter borde vara en självklarhet i kosten minst ett par gånger varje vecka – men den goda effekten försvinner vanligtvis helt och hållet eftersom den vanligaste fiskrätten i dag är fiskpinnar där paneringen innehåller och suger åt sig så mycket av de onyttiga fetterna att de goda fetterna i den lilla fisk som finns i fiskpinnarna går förlorad.
Visserligen förordas att man skall använda fleromättat fett vid stekning och allra bäst påstås flytande margariner och ex.vis rapsolja vara. Men – för att göra margariner av olika slag och för att göra den gulgröna och beska rapsoljan mer aptitlig krävs dock att oljorna bearbetas kemiskt. Detta lämnar påtagliga rester av bl.a. extraktionsbensin (hexan) kvar i slutprodukten. Hexan ger nervskador och kan påvisas i de flesta bordsmargariner – även i sådana ”nyttighetsprodukter” som Becel. Detta betyder att vi vilseleds av reklamen för nyttiga livsmedel genom att få oss itutat det helt felaktiga påståendet att dessa fleromättade fetter är mycket nyttigare än smör. I en del livsmedel kan fetter ersättas med sojaprotein/sojalecithin.
De produkterna räknas mer eller mindre till begreppet hälsokost utan att man då är medveten att även soja extraheras med extraktionsbensin och att halten Hexan i sojaslutprodukten är upp till 30 (trettio) gånger högre i sojaprodukterna än vad den är i de extraherade margarinprodukterna.
Fetternas skadlighet bedöms dessutom, enligt min helt privata mening, på ett helt felaktigt sätt och påståendet ”att man blir fet av fett” har stått sig nu i flera år, trots att den bygger på samma groteska logik som den att man skulle ”bli grön av grönsaker”.
De fleromättade fetterna är mycket lättupptagliga i kroppen medan däremot de mättade fetterna kräver energi vid sin omvandling till näring i kroppen och de är dessutom betydligt mer svårupptagliga. Som ett bevis för detta vill jag nämna det faktum att man faktiskt kan åstadkomma viktminskning och banta genom att konsumera stora mängder fett och undvika alla typer av kolhydrater.
Det ”suger fett” att äta fett skulle man kunna konstatera och en fettsnål kost leder ofta på sikt till övervikt och ohälsa, eftersom ett minskat fettintag leder till ett ökat intag av kolhydrater. Dessutom blir den fettsnåla kosten ofta onyttig eftersom fettet – som bundit vitaminer till sig – saknas och därigenom saknas även vitaminerna. Idén att fett generellt orsakar hjärtsjukdom och cancer är helt fel.
Rätt fett skapar istället förutsättningar för god hälsa medan fel fett leder till sjukdom.

I tusentals år har mänskligheten uppskattat den hälsogivande olivoljan, linfröoljan och sesamoljan, medan den feta olja som idag produceras ofta är t.ex sojaolja som bättre passar för fabrikstillverkning och därför favoriseras av tillverkarna. En i övrigt hälsosam olja kan dessutom bli skadlig när den omvandlas genom uppvärming, ljus, oxidering, härdning och homogenisering (detta gäller tyvärr även vår mjölk). Sådana kvalitativa skillnader missas ofta när ämnet berörs i massmedierna.

Det finns oerhört mycket mer att ta upp när det gäller fetternas (o)nyttigheter och jag hänvisar därför gärna till den informativa hemsidan:

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=28

VAD KAN VI DÅ GÖRA FÖR ATT ÄTA OCH DRICKA UTAN ATT BEHÖVA VARA RÄDDA ELLER KÄNNA SKULDKÄNSLOR FÖR FELAKTIG KOST?

Receptet är mycket enkelt och lyder: MÅTTFULLHET. Vill du dricka läsk så köp vanlig läsk med socker, men nöj dig med en 33cl-flaska och blunda när du går förbi 2-litersflaskorna med light- eller zeroprodukter.

Använd gärna råsocker, sirap, honung eller de nyttiga sockerarterna druvsocker (glucos), Sakaros och Laktos i matlagningen – under förutsättning att du inte är diabetiker.

Ett ökat intag av protein och fett vid varje mål kan lösa problemet med sötsaksberoende eftersom mättnadskänslan ökar. Fettet kan där vara antingen vegetabiliskt eller animaliskt – det har i praktiken ingen betydelse.

Använd naturliga fetter. De bästa är naturligtvis olivolja, rapsolja och liknande men smör är inte heller att förakta – och hade varit ännu bättre om man inte värmebehandlat mjölken, vilket borde gå att åstadkomma när dagens bakteriekontroller kan göras mycket snabbare och billigare än vad man kunde då den s.k. pastöriseringen infördes.

Ät så nyttig glass som möjligt och undvik glass som enbart är tillverkad av syntetiska, emulgerande, konsistensgivande, smakgivande och sötande kemikalier. Om en glass innehåller grädde – desto nyttigare!

Tro inte att müsli, sädesprodukter och produkter med högt innehåll av fibrer automatiskt är nyttigare än andra livsmedel. Kika på innehållsförteckningen och konstaterar du då att man tillsatt ett flertal vitaminer och mineraler så kan du utgå från att de sädesslag som ingår i produkten har växt på utarmade jordar och att därför vetet och rågen inte alls är så nyttig som reklamen påstår. Välj istället kravodlat.

Var sparsam med färdigmat, halvfabrikat, aromakryddor, buljongessens/buljongtärningar och allt som innehåller glutamat. Undvik dessutom kallrökade produkter eftersom den rökarom som används troligen skapar magcancer.

Slopa chips och uppenbar skräpmat och köp nötter, torkad frukt eller färsk frukt istället. Är du riktigt godissugen – köp en chokladkaka med högt kakaoinnehåll (minst 70%) och njut den i små doser på 30 – 50 g åt gången. Då får du en bra sötsaksmättnad samtidigt som du ger kroppen en välbehövlig dos av nyttiga antioxidanter.

Tänk på att stärkelserika produkter som snabbpasta, vetemjöl, snabbris och potatisrätter är precis lika ”farliga” som motsvarande mängd socker. De omvandlas nämligen utan större problem till lättillgängliga kolhydrater som kan jämställas med rent socker. Ät alltså med måtta och välj hellre nyttigare produkter.

Lämna en kommentar


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu